|
Säg
aldrig: Jag känner icke till detta, alltså är det falskt.
Man måste studera för att veta, veta för att förstå,
förstå för att bedöma.
Maxim av Narada
|
Om det finns 100
olika religioner, som bestämt hävdar olika saker, kan man med absolut
säkerhet slå fast att minst 99 av dem måste ha fel!
Om vi dessutom gör oss besväret att betrakta hur våra religioner en
gång kom till, och hur de genom tiderna har justerats och förändrats
borde var och en av oss stämmas till eftertanke, och inse att här finns
inga enkla svar.
Trots detta finns det ett stort antal människor som bestämt hävdar att
just deras religion står för den enda sanningen, och att man måste gå
med i just deras kyrka för att få komma till himlen. Borde inte vi
människor ha kommit längre i vår utveckling än så? Är vårt behov att
tro på något så starkt att vi helt okritiskt är beredda att köpa vad
som helst?
Den italienske fysikern Galileo Galilei sade en gång: "Gud
hade inte givit oss hjärnor om det inte var meningen att vi skulle
använda dem."
Och hur är det
egentligen med vetenskapen? Om vi tittar tillbaka i historien ser vi
hur olika teorier har avlöst varandra. Man luras lätt till att tro att
vetenskapen alltid sysslar med exakta företeelser, som går att
kontrollera och mäta. Men i praktiken är det inte speciellt mycket man
vet med absolut säkerhet. Det mesta kretsar kring olika teorier och
modeller.
Albert Einstein
visade att materia och energi tycks vara olika uttryck för något som
egentligen är samma sak. Men vad är det då för någonting? Det vet vi
inte. Det enda vi har är modeller som beskriver de allt mindre
partiklar som vi upptäcker. Vi kan se hur energi kan bilda materia, och
hur materia kan omvandlas till energi, men vi har ingen som helst
sammanhängande förklaring till vad det faktiskt är, eller vad som
händer vid omvandlingarna. Vi har dessutom inte lyckats förklara en
enda kraft i universum. Vi kan beskriva deras storlek, vi kan mäta dem,
men vi kan inte förklara dem. Isaac Newton ställde upp en formel för
gravitationskraftens storlek mellan två olika massor. Men varför finns
den? Vad är den för någonting? Vi vet inte. En vetenskapsman sade en
gång: "Vi vet att materia finns, men vi vet inte vad det är
för något. Vi vet att den rör sig, men vi vet inte varför".
Detta kan vara en bra sammanfattning av vår nuvarande kunskap.
När den danske
fysikern Hans Christian Örstedt 1820 upptäckte att det bildas ett
magnetfält runt en elektrisk ledare blev han totalt utskrattad av hela
vetenskaps-etablissemanget. De som skrattade gjorde sig inte ens
besväret att själva utföra det mycket enkla experiment som Örstedt hade
gjort. Ganska snart fick man emellertid tänka om, när den franske
fysikern Ampére visade att det finns en kraft mellan två elektriska
ledare.
Tysken Alfred
Wegener lade år 1915 fram teorin att kontinenterna rör sig i
förhållande till varandra. Han hade bland annat noterat att Afrika och
Sydamerika ser ut att passa i varandra och tänkte sig att de en gång
hade suttit ihop.
För denna teori blev Wegener hånad och förlöjligat under resten av sitt
liv, och det var först efter hans död som man kunde slå fast att han
hade haft rätt. I dag är teorin om plattektonik helt accepterad. |
|
Historien
visar oss att dessa nytänkare inte alls var isolerade undantag. Tvärtom
finns det massor av liknande exempel. När en stor tänkare kliver
utanför de etablerade ramarna är det snarare regel än undantag att han/hon
motarbetas. Albert Einstein sade en gång "Stora själar möter
alltid våldsamt motstånd från mediokra hjärnor".
Människors
inre upplevelser är något som vetenskapen ogärna undersöker. Orsaken
till detta tycks vara att dessa upplevelser antyder att det finns något
mer än vår kända fysiska verklighet. Eftersom denna möjlighet faller
utanför det strikt materialistiska tänkandet, vägrar de flesta
vetenskapsmän att ens överväga möjligheten. Seriösa undersökningar möts
med öppet hån, eller också har man över huvud taget ingen kännedom om
dem.
På detta sätt
vet få människor om de undersökningar om telepati som utförts på mer än
15-talet universitetslaboratorier runt om i världen, och som klart
slagit fast att telepati fungerar. Ännu färre känner till de
undersökningar som gjorts om "utanför kroppen-upplevelser", där man
snart tröttnade på att visa att man verkligen kunde lämna kroppen, och
i stället ägnade sig åt djupare, mer intressanta områden. De flesta har
nog hört talas om att amerikanska polisen och FBI ibland använt medier
för att hjälpa till i svårlösta mordfall. Däremot har nog inte lika
många hört talas om att CIA utbildat egna medier, s.k.
"fjärrskådare" vilka bl.a. använts i krigssituationer.
Men det är
klart, om man liksom många vetenskapsmän har utgångsläget att så kan
det inte vara, därför att det inte kan vara så, så blir det svårt att
närma sig dessa ämnen. Om man liksom många av dagens kyrkas män hävdar
att "sådana upplevelser måste komma från djävulen" (Jag har själv hört
detta argument framföras av präster flera gånger) så förblir också
dörren till kunskap stängd. Kyrkans män tycks ha glömt att Bibelns
profeter också hade andliga upplevelser. Man fick dem då som nu.
Kyrkans logik tycks vara att andliga upplevelser kom från Gud förr, men
de kommer från djävulen i dag.
Dock finns det
alltid ett ljus i mörkret. Nyligen har man i vetenskapskretsar
publicerat hur slumpgeneratorer, vilka slumpvis producerar ettor och
nollor, reagerar varje gång en stor mänsklig katastrof inträffar
någonstans på Jorden. Man börjar nu på fullt allvar diskutera om
människans medvetande på något sätt kan påverka dessa slumpgeneratorer,
och man noterar också att den danske fysikern Niels Bohr var inne på
liknande tankar redan i början på 1900-talet.
Jag har följande
utgångspunkt för mitt fortsatta resonemang:
1. Det finns ingen enda religion som kan göra anspråk på en absolut
sanning. Varje religion är en samling av tankar och idéer, skapade av
olika människor under olika tider, och har dessutom förändrats med
tiden.
2. Vetenskapen kan endast förklara en liten del av vår verklighet. Det
mesta återstår att upptäcka.
3. Det finns något mer än bara vår kända fysiska verklighet, och vi kan
inte förklara världen utan att se sambandet med en ickefysisk existens.
Vi kan inte närma oss vår verklighet utan ett holistiskt
perspektiv, där även människors inre upplevelser måste studeras.
Den som har
detta utgångsläge, och som dessutom söker svar på tillvarons mysterier,
brukar kallas sökare.
Det
vackraste vi kan uppleva är det mystiska.
Det är källan till all sann konst och vetenskap.
Albert Einstein
|
|