Hem Meny Senaste Kontakt

Del 2: Rachungkaru - Gyamalbama - Gyamalhoma - ABC

5/7 - 7/7 2017

5/7: Efter övernattning i Rachungkaru (4930m) tar vi oss nu upp mot passet Kyamayru La, 5430m. Min mage är fortfarande i olag och vi bestämmer oss nu för att utnyttja en av våra två reservdagar och korta ner etappen. Därför tar vi oss "bara" över ett pass i dag och slår läger i nästa dal. Och här kommer hästarna! Det tar alltid våra hjälpare en stund att plocka ihop allt efter att vi har börjat gå. Men de är snabba, medan jag fortfarande inte är riktigt pigg. Så de passerar oss så småningom. Rachungkaru syns nere i dalen till höger.

Röset på Kyamayuru La, 5430m. Långt borta till höger syns nu åter sjön Tso Kar.
Jag tar igen mig ett stycke efter passet. Nu öppnas nästa gröna dal upp framför oss. Här tittar vi åt sydost. Vårt huvudmål, 6000-metaren Yalung Nong syns mitt i bild med sin karakteristiska glaciär på nordsidan. Det är nordtoppen vi ser här, sydtoppen skymtar bakom lite till höger. Ännu längre till höger och hitom Yalung Nong ser vi morgondagens mål, Kostse Ri 5610m.

Här en titt åt sydväst från samma plats. Delar av Gyama Peaks reser sig långt
där borta. I princip är samtliga dessa toppar över 6000m höga. Det är ett otroligt mäktigt, vackert och ödslig område vi befinner oss i nu. Extremt klar luft och intensiva färger. Under hela denna dagen, liksom gårdagen, ser vi ingen annan människa än de i vårt eget gäng.
En av åtskilliga vattenpassager. Vattnet är kallt och dessutom kan man skära fötterna på de ibland vassa stenarna. Därför har vi köpt in plastsandaler att ta på under passagerna. Problemet är bara att jag glömde mina hemma... Vad göra? Jo, en går över och kastar sedan tillbaka sandalerna till nästa! Allt går om man bara vill!

Framme vid nästa camping, Gyamalbama på ca 5250m höjd. Den "mjuka jätten" Yalung Nong i bakgrunden. För första gången känner jag av höjden när jag ska sova på natten och nattsömnen blir lite lidande.
6/7: Det är tidig morgon, vi har packat ihop våra tält och är på väg upp mot nästa pass. Som vanligt ser vädret en aning tveksamt ut på morgonen, men det har alltid blivit bättre upp mot förmiddagen så vi räknar med att det ska bli så i dag också.

Passet Kostse La på 5400m höjd. Bakom reser sig Spangnak Ri, 6380m.
Det tar mig runt en timme att klättra de 200 höjdmetrarna från passet till toppen på Kostse Ri, 5610m. Luften är mycket tunn nu och jag är fortfarande inte riktigt pigg. Men det är fint här uppe!

Delar av Gyama Peaks i bakgrunden. Mentok Range långt söderut. Den ska vi passera i slutet av vår trek.

På väg ner mot nästa övernattningsplats, Gyamalhoma på 5150m höjd. Det syns här lite till höger nere i dalen. Två tredjedelar av vårt eminenta team, Punchok (hjälpare) och Konchok (kock). Konchok lyckas att servera oss en helt ny måltid varje dag, alltid riktigt gott! Dessutom är det på hans inrådan som vi nästa dag, som är vilodag, flyttar lägret en kort bit uppåt till 5300m höjd. Här finns fortfarande tillräckligt med bete för hästarna och vi får ett perfekt slagläge mot Yalung Nongs sydtopp, vilket är den högsta och finaste toppen! Det här får bli vårt ABC, advanced bacecamp.