Hem Meny Senaste Kontakt

Casteal Abhail 859m
Cir Mhor 799m

Start från North Sannox, längs vägen mellan Sannox och Lochranza. Man följer
till att börja med en å som med forsar och vattenfall kastar sig ner mot havet.
Efter några km och ett par hundra höjdmeter syns Casteal Abhail, här till höger i moln. Till vänster syns "Witches step".

Lämnar så småningom stigen och följer några hjortspår i hopp om att sedan få kontakt med stigen igen. Tar mig upp på en rygg på nästan 600m höjd. Här utsikt
åt nordost
Det kan vara bra att titta på kartan ibland. När jag nu äntligen tar fram den ser jag att jag valt fel bergsrygg. Detta misstag betyder att jag faktiskt får en genväg. Tar mig upp mot Casteal Abhail längs sluttningen i bild.

Cir Mhor, sedd från Casteal Abhail, en imponerande syn. Till vänster skymtar
Goatfell, nu i moln.
Själva toppen på Casteal Abhail. Enklaste uppgången om man går runt och upp från baksidan. Uppgång på hitsidan medför närmast lodrät klättring ett tiotal meter.

"Månlandskap" från toppen av Casteal Abhail. På väg mot Cir Mhor, mellan topparna.

Witches step, sedd från sluttningen upp mot Cir Mhor.
En titt tillbaka på Casteal Abhail från toppen av Cir Mhor.

Dalen Glen Sannox, sedd från toppen av Cir Mhor.
Efter Cir Mhor går vägen förbi den bergiga ryggen A'Chir, vilken enkelt kan passeras på en stig strax under. Vid klättring över dessa klippor bör klättringsutrustning användas.

Tänkte först gå vidare upp på Beinn Tarsuinn, men pga moln och mycket hårda vindar (för att inte tala om trötta ben) tar jag i stället vägen över det lägre Beinn a' Chliabhain och drar mig därifrån vidare ner i dalen Glen Rosa. Härifrån är det inte långt till Brodick.