Hem Meny Senaste Kontakt

Dante och Sören förbereder sig för dagens klättring. Startplatsen är
Skardsnutens Hotell, strax ovanför Hemsedal. I dag ska vi använda
klätterutrustning uppför Hemsedals Via Ferrata. Ja, dvs utom Sören som väljer
att ta stigen upp till toppen
Från parkeringsplatsen utanför hotellet går man upp mellan hytte 12 och 13. Följ stigen i ca 5 min tills den delar sig och ta där höger. Ett röse markerar delningen. Om man i stället tar vänster här så kommer man på gångstigen upp till toppen. Även på den finns vissa avsnitt som är ganska branta och säkrade med rep.

Början på klätterstigen kan se smidig ut på bild, men i verkligheten är det faktiskt lite krångligt att få fäste med fötterna redan i de allra första stegen. Dante på väg uppför den första delen av klättringen.

Slutet av den första klättringen. Det finns tre klättringsdelar med lite enklare partier däremellan. Efter den första klätterdelen tar man sig upp genom ett stenfält. Längst upp på det är det ganska enkelt att åter hitta stigen.

Här är jag på väg uppför början på den andra klätteretappen Stämningsbild med Hemsedal i bakgrunden.

På väg upp mot klätterstigens "nyckelpunkt", en passage där man måste hänga
ut medan man håller i vajern eller små aluminiumstavar. Samtidigt måste man
här koppla om karbinhakarna.
Efter lite strul med karbinhakar som fastnar tar jag mig ändå smidigt förbi.

En glad Dante strax före passagen. På väg uppför den tredje och sista klätterdelen. Avståndet mellan del två och tre är kort, men ändå tillräckligt för att ta en liten paus om man vill. Man kan välja att bara klättra en kort bit för att sedan gå sista biten upp till toppen. Vi väljer emellertid att följa hela klätterstigen som går diagonalt längs branten upp till toppen.

Det valet ångrar vi inte. Den sista delen bjuder på fin klättring uppför en brant bergvägg. Dante på väg upp.

Nästan uppe nu. Vi behöver ca 1,5h för att oss upp. För ovanligheten känns inte själva toppen som höjdpunkten på klättringen. Här är det klätterstigen som är höjdpunkten. Den sista biten upp mot toppen har det börjar regna lite lätt, men det stör oss inte nämvärt. Vi har bra fäste mot berget hela tiden.

Vi tar oss ner på "baksidan" av toppen och stigen tillbaka är tämligen enkel att följa. Några passager är
säkrade med rep som tidigare nämnts.